A szanszkrit nyelvben a “guru” szó jelentése “súlyos”. E szóval illetik már évszázadok óta az indiai vallások jelentős részében a lelki tanítómestert, utalva arra, hogy amit a guru mond, és még inkább az, ahogyan él, meghatározó az őt követők életében. A guru pedig tudatában van annak, hogy szavai és tettei komoly súllyal bírnak, és ennek tükrében törekszik feladatát ellátni- ez pedig nem más, mint tanítványainak rávezetése az “abszolút igazságra”, vagyis az élet értelmének megismerésére.
Indiától több ezer kilométerre megszületik a Hip Hop
Több ezer kilométerre Indiától, az amerikai New York City-ben közel negyven évvel ezelőtt megszületett egy olyan szubkultúra, melynek elsődleges célja az volt, hogy a nagyvárosi belső kerületek nehéz sorsú fiataljai számára alternatívát kínáljon az utcai bandázással, a bűnözéssel, az erőszakkal szemben: ez volt a Hip Hop.
A rap zene saját gurujai
A Hip Hop legismertebb zenei műfaja, a rap hamar kitermelte saját gurujait olyan MC-k személyében, mint Chuck D, KRS-One vagy Rakim, akik aztán a napjainkban is aktív fiatal titánokat inspirálták, például Talib Kwelit, aki mára maga is a rap gurujai közé sorolható. Ezek az MC-k a szokásos klisék helyett tanító témájú és kritikus hangvételű szövegeikkel politikai és társadalmi problémákat vetettek fel, és igyekesztek, igyekeznek a pozitív irányba terelni közösségüket és közvetetten bárkit, aki a zenéjüket hallgatja.
Van azonban köztük egy olyan guru, aki emlékezetesebb mind közül. Pontosabban, sajnos már csak volt.
“Big L rest in peace!”
Gang Starr – Full Clip
Talán nincs is olyan rapkedvelő fiatal ma Magyarországon, aki ne hallotta volna már DJ Premier jellegzetes, fojtott hangját a hangfalakból valamelyik nagyobb közönséget vonzó hazai raprendezvényen. Ezzel a felütéssel indul ugyanis a Gang Starr Full Clip című dala, amely már megjelenésének évében, 1999-ben klasszikussá vált, és amely ebből kifolyólag az elmúlt 11 év legtöbbet játszott számai közt szerepel.
Kérdés azonban, vajon mennyire értékeli helyén, és mennyire érti meg a fiatalabb nemzedék mindazt, amit Premo és különösen társa, a szövegekért felelős Guru tett a rapért.
Gifted Unlimited Rhymes Universal, vagyis GURU
Gifted Unlimited Rhymes Universal (ezen szavak kezdőbetűi adják ki a a guru szót, melyet az 1966-ban született Keith Elam huszonévesen vett fel művésznévként, s melyek jelentése “tehetséges, korlátlan és egyetemes rímek”) ugyanis mind a Gang Starral, mind a Gang Starron kívüli munkásságával sokat tett a rap népszerűségéért és elismertségéért. Mindezt úgy, hogy sosem emelkedett a világsztárok szintjére, nem lett platinalemezes előadó, nem szerepelt filmek tucatjaiban. Megmaradt annak, aminek indult: egy színpadon kívüli szerény, ugyanakkor szavát szabadon hallató, kritikus és helyét a rímpárbajokban is megálló MC-nek.
Mivel és hogyan is tanított Guru?
Elsősorban szövegeivel. Számtalan példát lehetne említeni, de talán a Discipline (Fegyelem) című, szintén 1999-es Gang Starr dal következő sorai jellemzik őt legjobban:
“Csak azért, mert akarom, még nem jelenti azt, hogy meg is teszem. Csak azért, mert dühös vagyok valakire, még nem fogok ölni. Csak azért, mert a lány jól néz ki, még nem érintem meg, és csak azért, mert be vagyok indulva rá, még nem fekszem le vele. Attól, hogy lemezeket csinálok, még ne gondold, hogy süketelek rajtuk, és attól, hogy rappelek, még nem vagyok nagy nőfaló. Az, hogy elidőzök valamivel, még nem jelenti azt, hogy nem tudom abbahagyni. Van önfegyelmem, és rendszeresen gyakorlom.”
Ugyanezen a felvételen hangzik el minden versszak végén a következő mondat:
“Dalaimban a halálról való prédikálás helyett inkább életet lehelek.”
Természetesen a Discipline-en kívül még számos példát fel lehetne hozni Guru üzeneteire és pozitív attitűdjére, de talán a fenti két idézet éppen azt mutatja jó, hogy egyetlen szövegen belül is mennyi mondandó és ötletesség rejlik.
Ötvözte a jazz zenét a rappel
A szövegek mellett Guru zenei munkássága sem mondható hétköznapinak. Elkötelezett híve volt a rap és szülő- illetve társműfajai, elsősorban a jazz ötvözésének. Már az első három Gang Starr albumot is nagyban áthatja a jazz-es hangzás, de ennek a rappel való ötvözése első két szóló lemezén, a Jazzmatazz-sorozat két klasszikusán teljesedett ki. Olyan zenészek működtek közre lemezein, mint Ramsey Lewis, Roy Ayers vagy Donald Byrd, akiknek zseniális produkcióját Guru más műfajokban kiemelkedőt nyújtó művészekkel keverte mesterien, például Chaka Khan, Ini Kamoze, Erykah Badu, Isaac Hayes, a The Roots vagy éppen a Jamiroquai szerepeltetésével. Természetesen azonban Guru annál sokoldalúbb előadó, sem hogy egyszerűen be lehessen őt skatulyázni a jazz rap kategóriába. A rap-en belül is számtalan előadóval dolgozott, New York-i kollégáin kívül jó kapcsolatokat ápolt a nyugati partvidék gangsta rap előadóival, például Ice-T-vel, WC-vel vagy Kurupttal is.
Hangsúlyozta a Hip Hop nemzetközi mivoltát
Sőt, Guru azon előadók egyike volt, akik hangsúlyozták a Hip Hop nemzetközi mivoltát. Egyrészt közreműködött USA-n kívüli rapperekkel (erre a legjobb példa az első Jazzmatazz Le bien, le mal című dala, melyhez a francia MC Solaar-t hívta vendégül), másrészt rengetegett turnézott, és minden országban, ahol megfordult, azt mesélték róla, hogy nagyon közvetlen volt a fellépések alatt és után is, beszédbe elegyedett közönségével, és szívesen vette, ha ezen országok előadói ajándékba adták neki egy-egy lemezüket, demójukat.
Ezek a tények önmagukért beszélnek. A rapműfaj egyik legnagyobb egyéniségét vesztette el idén április 19-én, amikor több mint egyéves rákkal való küzdelem és végstádiumos kóma után eltávozott az árnyékvilágból. nekünk, rajongóknak marad az emlékezés, a zenei és lírikai gazdagság, amit életében alkotott, és persze a remény, hogy oda jutott, ahová már életében megírta: “a tömegek és a felhők fölé, ahol eredeti a hangzás”.
Gang Starr lemezek:
- No more Mr. Nive Guy (1989)
- Step in the arena (1991)
- Daily operation (1992)
- Hard to earn (1994)
- Moment of truth (1998)
- Full clip: A decade of Gang Starr (1999)
- The ownerz (2003)
Guru szólólemezei:
- Jazzmatazz vol. 1 (1993)
- Jazzmatazz vol. 2: The new reality (1995)
- Guru presents: Ill Kid records (1995)
- Jazzmatazz vol. 3: Streetsoul (2000)
- Baldhead Slick & Da Click (2001)
- Version 7.0: The street scriptures (2005)
- Jazzmatazz vol. 4 (2007)
- Guru’s Jazzmatazz – The Timebomb: Back to the future mixtape (2007)
- Guru 8.0: Lost & found (2009)
Írta: GRO (Gátai Róbert)
A cikk az ezRAP! magazin 2010. I. évfolyam 1. számában jelent meg.
Szólj be!